A mozgásos, játékos tanulás ereje kisgyermekkorban
Sok szülő bizonytalan abban, hogy a játék valóban elegendő-e ahhoz, hogy gyermeke felkészüljön az iskolai kihívásokra. Vajon csak akkor tanul a gyerek, ha ceruzát tart a kezében, és feladatlapokat old meg? Vagy lehet, hogy a játék és a mozgás is ugyanolyan hatékony eszköz a tanuláshoz? A válasz egyértelmű: a játék az egyik legtermészetesebb és legnagyobb hatású tanulási forma kisgyermekkorban.
A gyermekek idegrendszeri érése szoros összefüggésben áll a mozgás fejlődésével. Ez azt jelenti, hogy a nagymozgások, az egyensúly, a testtudat, a térben történő tájékozódás alapjaiban befolyásolják a későbbi tanulási képességeket. Egy gyermek, aki sokat mozog, szalad, ugrik, átbújik, kapaszkodik, nemcsak testileg erősödik, hanem idegrendszere is stabilabb alapokra épül.
A KidBalance Gyermekfejlesztőben a játékos tanulást nem pótcselekvésnek tekintjük, hanem tudatosan alkalmazott fejlesztési eszköznek. Foglalkozásainkon a mozgásos játékok és feladathelyzetek segítenek a figyelem, a kitartás, az önszabályozás, a térbeli orientáció és a finommotorika* fejlesztésében is. A játék nemcsak élvezet, hanem olyan műhely, ahol a gyerekek kockázat nélkül próbálhatják ki magukat, és ahol még a hibákból is önbizalom épülhet.
A játékos tanulás egyik kulcsa, hogy a gyerekek motiváltak maradjanak. A kíváncsiság, a felfedezés élménye, a siker érzése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulás örömteli folyamattá váljon. Egy ügyesen felépített mozgásos játék észrevétlenül tanítja meg a gyermeket arra, hogyan tartson ki, hogyan oldjon meg problémát, és hogyan dolgozzon egyedül vagy csapatban.
A gyakorlatok a gyermek kognitív képességeit ** is erősítik. Egy-egy feladat során fejlődik az emlékezet, a logika, a figyelemmegosztás és az elemző gondolkodás. Az olyan egyszerűnek tűnő játékok, mint a mászópályák, akadálypályák, egyensúlyi gyakorlatok vagy ritmusjátékok valójában komoly fejlesztő hatással bírnak. Ezek mind segítik a tanulási nehezségek kezelését, mivel az idegrendszeri érettség a tanulás minden területére hat.
Számos kutatás igazolja, hogy a játékos, mozgásos tanulási formák nemcsak az óvodás, hanem még a kisiskolás korban is kiemelkedő hatékonyságúak. Ezért a KidBalance programjai az iskolaelőkészítő foglalkozások során is alapvetően játékos, mozgásos megközelítést alkalmaznak, miközben tudatosan figyelnek a gyermek egyéni fejlettségére.
Fontos, hogy a szülők is felismerjék: a játék nem „ellenfele” a tanulásnak, hanem annak egyik legtermészetesebb formája. Ha megadjuk a gyermeknek a játék lehetőségét, akkor valójában nem csak játszik – tanul, fejlődik, tapasztalatot szerez, kapcsolatot épít és kibontakozik.
—————–
* A finommotorika a kisizmok – különösen a kéz, ujjak és csukló – összehangolt mozgását jelenti, amelyeket a precíz, aprólékos tevékenységekhez használunk. Ide tartozik például a rajzolás, írás, színezés, ollóval vágás, gyöngyfűzés vagy cipőfűző megkötése.
Miért fontos a finommotorika?
A jó finommotoros készségek alapvetőek az iskolakezdéshez és a mindennapi önállósághoz is. Segítségükkel tud a gyermek:
- helyesen fogni ceruzát, kanalat, ollót,
- betűket, számokat írni,
- cipzárt húzni, gombot begombolni,
- vagy éppen apró tárgyakat ügyesen kezelni.
Mi történik, ha elmaradás van a finommotorikában?
Ha ezek a mozgások nem elég fejlettek, a gyermek nehezebben tanul meg írni, fáradékonyabb lehet az iskolai feladatok során, és gyakran csökkenhet az önbizalma is, ha nem tud lépést tartani társaival. Emiatt fontos, hogy a finommotorika fejlődését időben észleljük és – ha szükséges – játékos formában fejlesszük.
————-
** A kognitív képességek azok a mentális folyamatok, amelyek segítségével a gyermek észlel, gondolkodik, emlékezik, problémát old meg és tanul. Ide tartozik például:
- a figyelem és koncentráció,
- a memória (rövid és hosszú távú),
- a gondolkodás és logika,
- az ok-okozati összefüggések felismerése,
- a döntéshozás,
- a beszéd és nyelvi megértés is.
Ezek a képességek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a gyermek jól tudjon tanulni, megértse a feladatokat, összefüggéseket lásson, vagy akár egy történetet megjegyezzen és újra elmeséljen.