Nem minden gyermek illik egy sablonba
Minden gyermek egyedi. Másként gondolkodik, másként érez, és más ütemben fejlődik. Van, aki hamarabb beszél, van, aki később kezd el írni-olvasni. Van, aki csendesebb, figyelmesebb, mások mozgékonyak, sőt sokszor „szétszórtak”. De vajon mikor van szükség egyéni fejlesztésre? Miért nem működik mindenkinél ugyanaz a módszer? És hogyan lehet jól támogatni egy gyermeket a saját útján?
A válasz az egyéni különbségek tiszteletében rejlik. A gyerekek fejlődése nem egy verseny, ahol mindenkinek ugyanazt az akadálypályát kell teljesítenie ugyanolyan idő alatt. Hanem inkább egy felfedezőút, amely során minden gyermek más térképet követ – és más tempóban ér célba.
A KidBalance programjainak egyik alappillére az egyéni komplex fejlesztés, amely nemcsak a gyermek pillanatnyi tudásszintjét, hanem a teljes személyiségét, motivációját, erősségeit és kihívásait is figyelembe veszi. A fejlesztési folyamat mindig egy Iskolaérettségi vizsgálattal indul, mely vizsgálja az iskolaérettség jeleit, és feltérképezi azokat a területeket, ahol a gyermek támogatásra szorulhat. Ezek lehetnek figyelmi nehézségek, grafomotoros elmaradás, beszédészlelési gondok *, sőt akár szociális készségek** is.
Az egyéni fejlesztés egyik legnagyobb előnye, hogy a gyermek valóban „láthatóvá válik” benne. Nincs háttérbe szorulás, nincs versengés, nincs nyomás. Csak a gyermek és az ő fejlődése – olyan tempóban és olyan eszközökkel, amelyek hozzá igazodnak. A gyermek fejlesztés ebben a formában nem nyomasztó feladat, hanem egy felfedező kaland, amely során új képességeket, stratégiákat és belső biztonságot sajátít el.
A fejlesztés szerves része a tanulási nehézségek kezelése is. Gyakori, hogy egy gyermek nem azért marad el társaitól, mert „nem elég okos”, hanem azért, mert bizonyos területeken (például figyelem, emlékezet, térbeli tájékozódás) lassabban érnek be az idegrendszeri folyamatok. Ha ezeket felismerjük, és célzottan fejlesztjük, a gyermek képessé válik arra, hogy behozza a lemaradást – ráadásul úgy, hogy közben nő az önbizalma is.
A KidBalance-ban minden fejlesztés középpontjában a gyermek áll – nemcsak a kihívásaival, hanem az örömeivel, kíváncsiságával, játékosságával együtt. Az egyéni komplex fejlesztés során az élményszerű feladatok, a mozgásos elemek, a kreatív gyakorlatok és a szeretetteljes támogatás egységet alkotnak.
Ez a folyamat nem csupán a tanulást könnyíti meg. Az önbizalom, a motiváció, az önszabályozás, az együttműködési képesség is fejlődik általa – olyan alapok, amelyekre később az iskolában és az életben is biztonsággal építhet a gyermek.
————-
* A beszédészlelési gondok azt jelentik, hogy a gyermek nem megfelelően érzékeli, különbözteti meg vagy értelmezi a beszédhangokat – még akkor sem, ha hallása fizikailag ép.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A gyermek:
- nem jól különböztet meg hasonló hangzású szavakat (pl. „kapa” – „tapa”),
- gyakran félrehall vagy helytelenül ismétel vissza szavakat,
- nehezen tanul meg új szavakat, mondókákat, utasításokat,
beszéde pontatlan, „elkenődött” lehet, vagy sokat kérdez vissza.
Miért fontos a beszédészlelés?
A jó beszédészlelés a beszédértés, hang-betű megfeleltetés és az olvasás-írás tanulás alapja. Ha a gyermek nem tudja pontosan megkülönböztetni a hangokat, akkor nehezebben tanul meg olvasni, írni, és a helyesírás is problémás lehet.
Hogyan fejleszthető?
A jó beszédészlelés a beszédértés, hang-betű megfeleltetés és az olvasás-írás tanulás alapja. Ha a gyermek nem tudja pontosan megkülönböztetni a hangokat, akkor nehezebben tanul meg olvasni, írni, és a helyesírás is problémás lehet.
A beszédészlelés célzott logopédiai vagy fejlesztőpedagógiai játékokkal javítható, például:
- hangdifferenciáló játékokkal,
- ritmusgyakorlatokkal,
- szókincsfejlesztő feladatokkal,
- auditív figyelmet erősítő gyakorlatokkal.
———-
** A szociális készségek azok a képességek, amelyek lehetővé teszik, hogy egy gyermek kapcsolatot alakítson ki másokkal, megértse a társas helyzeteket, és megfelelően reagáljon azokra. Ide tartozik például a közös játék, a szabályok betartása, a konfliktuskezelés, az empátia, az udvarias viselkedés, vagy az, hogy hogyan kezdeményez beszélgetést egy másik gyerekkel.
Miért fontosak a szociális készségek?
Ezek a készségek segítik a gyermeket abban, hogy:
- beilleszkedjen egy közösségbe (óvoda, iskola),
- barátságokat alakítson ki,
- együtt tudjon működni másokkal játék vagy tanulás közben,
- meg tudja osztani az érzéseit, és értse másokét,
- képes legyen érzelmileg alkalmazkodni a csoporthoz.
Mi történik, ha hiányosan fejlődnek?
- A gyermek visszahúzódhat, vagy épp túlzottan rámenős lehet másokkal.
- Nehezebben boldogul közösségben, gyakrabban kerül konfliktusba.
- Érzelmileg labilisabb, könnyebben frusztrálódik, és kevésbé együttműködő.
- Az iskolai beilleszkedés is nehezebb lehet.
Hogyan fejleszthetők?
A szociális készségek fejlesztése történhet játékos formában:
- szerepjátékokon,
- társasjátékokon,
- szabályjátékokon keresztül,
- közös mozgásos feladatokkal, ahol a kooperáció elengedhetetlen.
A COVID-időszak különösen rávilágított arra, hogy ezek a készségek élő kapcsolatban fejlődnek – a gyerekeknek valódi társas helyzetek kellenek ahhoz, hogy megtanulják, hogyan lehet jól együtt lenni.