Az iskolaérettség jelei otthon és szakember szemmel
Az óvodás évek vége felé sok szülőben merül fel a kérdés: vajon iskolaérett-e már a gyermekem? Mikor van itt az ideje az iskolakezdésnek, és hogyan tudhatom meg, hogy a gyerekem valóban készen áll-e? A kérdés nemcsak jogos, hanem rendkívül fontos is: az iskolakezdés sikere nagymértékben múlik azon, hogy a gyermek elérte-e az érettségnek azt a szintjét, amelyre az iskolai élet épít.
Sokan azt gondolják, hogy az iskolaérettség egyenlő azzal, hogy a gyerek tud számolni vagy felismeri a betűket. Pedig az iskolaérettség jelei sokkal összetettebbek: ide tartozik a figyelem tartóssága, a feladattudat, az érzelmi szabályozás, a mozgáskoordináció, a kézdominancia, a szociális készségek, és nem utolsó sorban az, hogy a gyermek mennyire képes alkalmazkodni az iskolai keretekhez.
A KidBalance Gyermekfejlesztőben az iskolaelőkészítő foglalkozásokat minden esetben megelőzi egy komplex iskolaérettségi vizsgálat, amely részletesen feltérképezi a gyermek aktuális fejlettségi szintjét. A vizsgálat során szakembereink olyan módszereket alkalmaznak, amelyek segítenek pontos képet adni arról, hogy mely területeken érdemes a gyermeknek támogatást nyújtanunk.
Az iskolaelőkészítő programjaink nem csupán „feladatlapokról” szólnak, hanem játékos, mozgásos, komplex fejlesztőtevékenységekről. A gyerekek iskolaelőkészítő feladatok során észrevétlenül tanulnak szabályokat követni, feladatot elkezdeni és befejezni, térben-időben eligazodni, beszéddel kapcsolatot tartani. Kiemelt figyelmet fordítunk a finommotorika * és a grafomotoros készségek** fejlesztésére is, hiszen ezek az iskolai előkészítő feladatlapok és a későbbi írástanulás alapjait jelentik.
A foglalkozások segítik az önbizalom építését is, hiszen minden sikeres feladat, minden pozitív visszajelzés erősíti a gyermekben azt az érzést, hogy „én ezt meg tudom csinálni”. A gyermek fejlesztés nálunk nem egy irányított tanulási folyamat, hanem egy biztonságos, szeretetteljes közegben zajló érési lehetőség, ahol a gyermek a saját tempójában haladhat.
A komplex iskolaelőkészítés része lehet a tanulási nehézségek kezelése is. Előfordul, hogy a gyermeknél olyan területeken mutatkozik elmaradás (pl. figyelem, emlékezet, térbeli orientáció, hang-betű megfeleltetés), amelyeket fejleszteni érdemes, még mielőtt iskolába lép. Ebben is segít a vizsgálat, és a személyre szabott fejlesztési terv.
A szülők számára gyakran megnyugtató, ha egy szakmai csapat megerősíti, hogy gyermekük megfelelően halad az érettség útján. De még fontosabb, hogy időben felismerjük azokat a területeket, ahol a gyermek támogatásra szorulhat. A megfelelő időben megkezdett fejlesztés, az életkornak és érettségi szintnek megfelelő iskolaelőkészítő feladatok ovisoknak segíthetik a gyermek sikeres iskolakezdését.
A cél nem az, hogy a gyerekek előre tanulják az iskolai tananyagot, hanem hogy stabil idegrendszeri és érzelmi alapokat kapjanak, amelyekre az iskolai kihívásokat biztonsággal és sikerélményekkel teli módon építhetik.
———————
* A finommotorika a kisizmok – különösen a kéz, ujjak és csukló – összehangolt mozgását jelenti, amelyeket a precíz, aprólékos tevékenységekhez használunk. Ide tartozik például a rajzolás, írás, színezés, ollóval vágás, gyöngyfűzés vagy cipőfűző megkötése.
Miért fontos a finommotorika?
A jó finommotoros készségek alapvetőek az iskolakezdéshez és a mindennapi önállósághoz is. Segítségükkel tud a gyermek:
- helyesen fogni ceruzát, kanalat, ollót,
- betűket, számokat írni,
- cipzárt húzni, gombot begombolni,
- vagy éppen apró tárgyakat ügyesen kezelni.
Mi történik, ha elmaradás van a finommotorikában?
Ha ezek a mozgások nem elég fejlettek, a gyermek nehezebben tanul meg írni, fáradékonyabb lehet az iskolai feladatok során, és gyakran csökkenhet az önbizalma is, ha nem tud lépést tartani társaival. Emiatt fontos, hogy a finommotorika fejlődését időben észleljük és – ha szükséges – játékos formában fejlesszük.
——————
** A grafomotoros készségek a finommotorika egyik speciális területét jelentik: azoknak az apró, precíz kézmozdulatoknak az összehangolását, amelyek az íráshoz, rajzoláshoz, színezéshez szükségesek. Ide tartozik a ceruzafogás, a vonalvezetés, az iránytartás, a formák másolása és a kéz-szem koordináció is.
Miért fontos a grafomotorika?
A grafomotoros készségek alapvető szerepet játszanak abban, hogy a gyermek képes legyen:
- helyesen és olvashatóan írni,
- ne fáradjon el hamar a ceruzahasználatban,
- megtartsa a megfelelő ceruzanyomást,
- betűket, számokat formázni, másolni, majd önállóan írni.
Mi történik, ha nem fejlődik megfelelően?
- Az írás rendezetlenné, görcsössé válhat.
- A gyermek gyorsan elfárad, elveszti a kedvét a rajzolástól, írástól.
- Nehézséget okozhatnak a betűtanulás, számolás kezdeti lépései is.
A grafomotoros elmaradások mögött gyakran állhat fejletlen finommotorika, gyenge kézizomzat, vagy akár koordinációs zavar. Ilyenkor a célzott, játékos fejlesztés segít.